ازدواج طلحه با « دختر غاصب اول »
قال علی بن إبراهیم فی قوله (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا) ثم ضرب الله فیهما مثلا فقال: (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما)(25) فقال: والله ما عنى بقوله فَخانَتاهُما إلا الفاحشة ولیقیمن الحد على فلانة فیما أتت فی طریق وکان فلان یحبها فلما أرادت أن تخرج إلى [البصرة] قال لها فلان لا یحل لک أن تخرجی من غیر محرم فزوجت نفسها من فلان.(26)
على بن ابراهیم در تفسیرش درباره آیه «ضرب الله مثلا» فرموده است: خداوند در باره آن دو ( دختر غاصب اول و دختر غاصب دوم ) مثل زده و فرموده: « خداوند براى کسانى که کافر شده اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خیانت کردند»؛ به خدا قسم که منظور از «فخانتاهما» چیزى جز فاحشه نیست و باید بر فلانه (دختر غاصب اول) حد جارى شود ، به خاطر این که وقتى مىخواست به بصره برود، فلانى (طلحه) او را دوست داشت و به او گفت: براى تو حلال نیست که بدون محرم خارج بشوى ، پس (دختر غاصب اول) خود را به ازدواج فلان (طلحه) درآورد.
[25] تحریم : 11
[26] تفسیر القمی : ج 2 ، ص 377